2014 Leenderweg - Euphoria, vlucht naar de vrijheid

Wagen 5: Euphoria, vlucht naar de vrijheid

Buurtschap Leenderweg

Ontwerp: Nelleke van Otten


Omschrijving programmaboekje:

Extreem geluk! Dat ene moment waarop we alle dagelijkse sleur achter ons kunnen laten en intens kunnen genieten! Los komen door los te laten!
Let it go, fl y and fi nd happiness!


Juryrapport:

THEMA
Buurtschap Leenderweg heeft het loskomen door ontketening proberen uit te beelden. Een heel eigentijdse en tegelijk tijdloze opvatting van het thema.

ONTWERP
Een wulpse dame gehuld in een rijk gekleurde hoepelrok, ontworstelt zich aan een doornenstruik. Al pirouetjes makend reikt zij naar de vrijheid. Zij werpt haar lichaam achterover, haren vrijelijk in de wind, boezem pront naar de hemel. Om haar heen fladderen duiven de vrijheid tegemoet. Dat had het beeld moeten zijn. In de ontwerptekening kwam dit idee beter naar voren dan uiteindelijk op de wagen. De compositie was niet heel spannend, maar de contrasten in vorm en kleur tussen de grote vrouw, de kronkelende doorntakken en de duiven waren erg goed.

VAKMANSCHAP
Een gewaagde constructie met veel techniek! Anatomisch zijn er wel wat kanttekeningen. De neus is wat vreemd gevormd en de borsten onnatuurlijk. Als je zo’n groot realistisch lichaam neerzet, moet dat anatomisch wel tot in de details kloppen. Het haar oogt een beetje stijf, de duiven zijn niet rank en lijken de snavel van een papegaai te hebben. Duiven tijdens de vlucht ogen sierlijk, hier wat geforceerd. De jurk is te statisch en weinig elegant. Hier had je los kunnen gaan met een dynamische draaibeweging in de stof. Het dessin van de jurk is prachtig van kleur en de gele strakke lijnen bieden een fijn contrast. De kronkelende doornentakken, inclusief de gouden doornen, waren onvoldoende als zodanig herkenbaar. De luidsprekerboxen waren slordig weg gepropt. En achter op de wagen sprong vooral een heel grote zwarte doos in het oog, jammer! Door iets meer vrijheid van de ontwerper en lef van de bouwers zou zich een ranke dame ontworsteld kunnen hebben, daar waar zij nu nog teveel in figuurlijke ketenen hangt.

BELEVING
Als de wagen aan kwam rijden gebeurde er wel iets, het draaien en omhoog komen van de dame had een dramatisch en versterkend effect. Jammer van de niet zo originele muziekkeuze: Carmina Burana van Carl Orf is al te vaak gebruikt bij ontworsteling en strijd. Als je even je best doet is er zoveel meer en beter te vinden. De figuratie van geketende meiden, die aan de wagen vooraf gingen, was niet zo krachtig als je zou verwachten. Hier blijkt weer dat de kunst van het weglaten niet voor niks een kunst is. Het beeld van de wagen op zich is al genoeg. Al was het loskomen van de dame onvoldoende, bij een vlucht naar vrijheid verwacht je meer.

TOTAAL
Een krachtig en eigen beeld met potentie dat helaas wordt tenietgedaan door een zwakke uitvoering en slordige afwerking.

11e plaats - 985 punten
Fotogeniekprijs