2013 Hazestraat - London - Sydney Marathon 1968

Wagen 3: London - Sydney Marathon 1968

Subthema: Automotive, Rob Koch

Buurtschap Hazestraat

Ontwerper: Frank Schooleman


Omschrijving programmaboekje:

In 1968 wordt één van de meest onverbiddelijke en meedogenloze autorally's ooit verreden: de London-Sydney Marathon. In een moordend tempo rijden twee Nederlandse teams in twee DAF's 55 de 16.000 slopende kilometers mee.
De strijd van mens en machine tegen stof en slaap. Teammanager Rob Koch volgt in een Dakota DC-3 beide equipes en verleent unieke ondersteuning vanuit de lucht. De Dafjes, met als bijnaam Skippy 1 en Skippy 2, zetten alles op alles.
Met een 17e en 56e plaats van de 100 deelnemende auto's zetten zowel Rob, de rijders, als de schijnbaar zo nietige DAF’s, een ongelofelijke topprestatie neer.


Juryrapport:

Hazestraat heeft een traditie hoog te houden. Een traditie in kwaliteit. Het buurtschap legt de lat hoog. Ook dit jaar valt de wagen op door spektakel en uitbundigheid. De wagen is weer groots opgezet. Buurtschap Hazestraat zoekt graag de hoogte en de diepte waarmee altijd ruimte wordt gecreëerd. Daarmee krijgt de wagen veel volume mee.
Daarnaast is gekozen voor veelvormig- en veelkleurigheid. Er valt veel te beleven op de wagen.
Uitgebeeld wordt de London-Sydney Marathon. Er was rijdend en vliegend materiaal. De fraai gebloemde corsowagen wordt vooraf gegaan door twee Dafjes 55. De beide auto’s zijn prachtig versierd. De bestuurder zit hoog boven het dak van de Daf.
Een vervreemdend beeld, haast surrealistisch. De bestuurders, gekleed in fel oranje overalls, zien er ook echt uit als coureurs. De vervreemding wordt versterkt doordat alle bewegingen vertraagd worden weergegeven. Alles in ‘slow-motion’.
De figuranten blijven tot het einde van de rit goed in hun rol. Dit is nog niet eens zo’n hele eenvoudige opgave.
De hoofdwagen is prachtig ontworpen. Je ziet een kangoeroe, Australië symboliserend, in een knappe constructie verweven in een soort vliegtuigje. De propeller draait rond. Ook de propeller is in stijl geprikt.
Het stoom, soms zelfs in oranje kleur, komt uit pijpen die aan de achterkant van de wagen zijn bevestigd. Zo’n element zorgt voor een extra dimensie.
De kleurkeuze is zeer smaakvol. In het kleurgebruik overheersen vooral het paars en gebroken wit.
De oranje-rode accenten zijn gelijk aan de kleur van de pakken van de coureurs en van het stoom. Knap is dat deze kleuren, niet heel opvallend, maar wel goed zichtbaar een lijn vormen over de gehele corsowagen. Van de voorste Daf tot de achterste pijp.
Er is aandacht voor kleine details. Zelfs de veters in de schoenen van de coureurs zijn oranje-rood. Zo ook zijn de grote banden van de wagen goed weggewerkt met bloemen.

2e plaats - 460 punten