2013 Kerkakkers - Willem de Kooning - van verstekeling tot icoon

Wagen 1: Willem de Kooning - van verstekeling tot icoon

Subthema: Beeldende kunst, Willem de Kooning

Buurtschap Kerkakkers

Ontwerper: Ontwerpgroep Kerkakkers


Omschrijving programmaboekje:

Willem de Kooning is de man die in 1926 vanuit Rotterdam als verstekeling aan boord ging van de SS Shelley richting Amerika en uitgroeide tot een icoon in de beeldende kunst.
Zijn kracht zat hem in de artistieke moed om een andere positie in te nemen dan het gangbare. Iets wat hij ten tijden van zijn beste werk - veelal onder invloed van drank - een aantal keren deed. In die zin is hij de verstekeling aan boord van de SS Shelley gebleven. Af en toe voer hij een stukje mee, maar bovenal koerste hij op eigen kompas...


Juryrapport:

Het in bloemen uitbeelden van een thema dat zich centreert rond een vermaard schilder lijkt een minder moeilijke opgave.
Het beeld is er eigenlijk al. Het valt des te meer te waarderen dat de ontwerpgroep van buurtschap Kerkakkers niet voor de gemakkelijke weg kiest. Er is voor gekozen om een aantal aspecten uit het leven van Willem de Kooning uit te beelden in bloemen. Dit in plaats van alleen maar te focussen op zijn schilderwerken.
De boot waarmee Willem de Kooning in 1927 naar New York vaart vormt de basis van het ontwerp. De wagen komt
voorbij in drie delen. Het geheel van deze delen vormt een groot schip. De voorkant is massief, heel massief in relatie
tot de transparante boot die er achteraan komt. Je kijkt vervolgens in de boot alsof het een kijkdoos is.
Op knappe wijze wordt een verhaal verteld. Je kijkt als het ware in het verhaal. Het verhaal van het leven van de schilder Willem
de Kooning. Dat hij een kleurrijk artiestenleven heeft geleid wordt mooi zichtbaar gemaakt.
Vanaf de boot klinkt ‘New York, New York’ van Frank Sinatra. Figuranten achter de reling bewegen op de muziek.
Wat niet helemaal duidelijk wordt, is of de figuranten op de boot als een soort karikatuur staan te dansen of dat de bewegingen er gewoon wat onbeholpen uitzien. Hier is minder goed over nagedacht. Het leidt daardoor de aandacht af van de fraai gebloemde wagen. Het is sowieso de vraag of Sinatra, uiteraard met een knipoog naar New York, een goede keus is als het gaat om Willem de Kooning als leidend thema. Muziek die beter past in de moderne sfeer waarin Willem de Kooning leefde was wellicht van grote meerwaarde geweest.
Op detailniveau zijn er in het bouwen van de boot mooie keuzes gemaakt. Wanneer je goed kijkt naar de gekromde stoompijp dan zie je dat zelfs de enigszins verweerde bouten niet zijn vergeten en dat er aan de onderkant van de pijp is gedacht aan een verdikking in het verbindingsstuk. Het zijn kleine visuele accenten waar je als kijker veel plezier aan beleeft.
De dubbele reling, waarbij de bovenste in zijn geheel is geprikt en de onderste in metaal is weergegeven, geeft een mooi hoogte- en diepte-effect. Iets onder de bovenste reling hangen patrijsramen in de vorm van witte reddingsboeien. Fraaie symboliek.
De scheepstelegraaf is prachtig in het beeld verwerkt. Ook de skyline van New York, niet hoog, juist op een laag deel van de boot, is prachtig getroffen.


5e plaats - 430 punten